Curriculum Vitae
Podstawowym celem życiorysu jest przedstawienie kwalifikacji i doświadczeń zawodowych kandydata oraz zachęcenie potencjalnego pracodawcy do zaproszenia go na rozmowę kwalifikacyjną. Do rąk osób odpowiedzialnych za rekrutację trafiają setki aplikacji, dlatego Twój życiorys decyduje o pierwszym wrażeniu, jakie zrobisz na potencjalnym pracodawcy, a sukces zależy nie tylko od jego treści, ale i od formy. Nie istnieje jeden oficjalny format CV. Istnieją jednak pewne zasady, które warto zastosować przy tworzeniu swojej "wizytówki", by zaprezentować się z jak najlepszej strony.
CO POWINNO ZNALEŹĆ SIĘ W CV
- podstawowe dane personalne; Twoje imię i nazwisko powinno być pierwszą rzeczą, którą można odczytać z Twojej aplikacji
- wszystkie informacje powinny być prawdziwe - kłamstwo po prostu źle o Tobie świadczy
- pisząc o doświadczeniu zawodowym, weź pod uwagę wszystkie formy działalności zawodowej, którą dotychczas wykonywałeś, również zajęcia niepłatne (wolontariat, bezpłatne praktyki)
- zachowaj zasadę odwrotnej chronologii w wymienianiu dat i wydarzeń - zacznij od tego, co wydarzyło się ostatnio
- wybieraj informacje, które zamieścisz w CV w zależności od stanowiska czy firmy, do której aplikujesz
- rubrykę "zainteresowania" możesz pominąć, jeżeli chcesz wpisać standardowe: "muzyka, sport, książki"; natomiast interesujące lub niestandardowe zainteresowania mogą podnieść atrakcyjność kandydata, a dla wielu pracodawców będzie to wskazówka, że kandydat jest wszechstronnie rozwijającą się osobą
- nie dołączaj kopii dokumentów (świadectw pracy, dyplomów, certyfikatów)
JAK POWINNO WYGLĄDAĆ CV
- życiorys powinien być krótki; w przypadku osób o małym doświadczeniu zawodowym wystarczy jedna strona A4
- poszczególne informacje pogrupuj w sekcje (patrz: co powinno znaleźć się w CV), ich kolejność i układ zależą od tego, jakie informacje w Twojej sytuacji są ważniejsze np.: doświadczenie zawodowe czy znajomość technik komputerowych
- weź pod uwagę wrażenia wizualne, jakie stwarza Twoje CV; zaprojektuj je w ten sposób by było proste, czytelne i przejrzyste: papier biały lub kremowy, format A4, czcionka czarna; dla istotnych informacji zastosuj pogrubienia lub podkreślenia - najważniejsze rzeczy powinny rzucać się w oczy; wyjątki od reguły stanowią dokumenty w przypadku niektórych zawodów (grafików, operatorów DTP, art director'ów) - mogą posiadać nietypową szatę graficzną
- pisz w trzeciej osobie liczby pojedynczej (zaprojektował, zorganizował, unowocześnił itp.) lub równoważnikami zdań (projektowanie, nadzorowanie itp.), używaj krótkich zdań, nie używaj skrótów i żargonu branżowego
- zanim wyślesz życiorys, sprawdź czy nie ma w nim błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, "literówek"