Adrian Sidorek
Jako mieszkaniec Płocka, zawsze zastanawiałem się nad tym, jak wielki przemysł dba o ochronę środowiska. Studia na Politechnice Warszawskiej, kierunku Technologia Chemiczna i staż w ORLEN S.A. w Obszarze Ochrony Środowiska, pozwoliły mi zrozumieć, jak wiele restrykcyjnych wymagań należy spełnić w tym biznesie.
Wybrałeś studia na Politechnice Warszawskiej Filii w Płocku na kierunku Technologia Chemiczna. Dlaczego warto wybrać tę uczelnię?
Dlatego, że Politechnika Warszawska od wielu lat jest w rankingach uważana za jedną z najlepszych uczelni technicznych w Polsce. Kolejnym argumentem był świetny program nauczania, który trafił idealnie w moje gusta i to, co doceniam dzisiaj – w potrzeby rynku pracy.
Które z zajęć na studiach najbardziej utkwiły Ci w pamięci, z jakich względów?
Od zawsze ciągnęło mnie w stronę chemii i biologii, eksperymentów, doświadczeń, także moimi ulubionymi zajęciami były laboratoria. Prowadzący i laboranci przekazywali nam wiedzę w tak interesujący sposób, że z pełnym zrozumieniem mogłem przełożyć wiedzę na praktykę. Wiesz, to jest taka satysfakcja – przeprowadzić samemu doświadczenie, o którym czytasz w książce. Obserwujesz jak to wygląda, jak zachodzą różne reakcje, szczególnie kiedy to wszystko spektakularnie wygląda.
Jak rozpoczęła się Twoja kariera zawodowa?
Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobyłem na praktykach zawodowych w ORLEN S.A. i Basell ORLEN Polyolefins, która organizowała właśnie Politechnika Warszawska Filia w Płocku. Zobaczyłem jak wygląda praca w koncernie rafineryjno-petrochemiczno-energetycznym, potem zdecydowałem o aplikowaniu na staż i dziś kontynuuję swoją przygodę w ORLENIE.
Czy ciężko było dostać się na staż do największej firmy w Europie Środkowo - Wschodniej? Jakie wymagania musiałeś spełnić?
Aby wziąć udział w stażu, musiałem złożyć CV i wypełnić zadanie rekrutacyjne, tzw. case study, a następnie odbyć rozmowę rekrutacyjną. Była to dla mnie taka pierwsza poważna rozmowa rekrutacyjna, więc na początku nie ukrywam - trochę się stresowałem. Spotkanie przebiegło w przyjaznej i bardzo profesjonalnej atmosferze. Oprócz pytań od rekrutera otrzymałem też kilka pytań merytorycznych od przyszłego opiekuna stażu. Myślę, że poszło mi dobrze, dzięki wiedzy zdobytej na studiach. To mi pomogło rozwiązać stażowe case study i przygotować się do rozmowy na jego temat.
Czym zajmuje się absolwent Technologii Chemicznej na stażu w Biurze Ochrony Środowiska?
Przede wszystkim dużo się uczę. Poznaję wiele różnych regulacji prawnych z zakresu ochrony środowiska, które mają zastosowanie w funkcjonowaniu stacji i terminali paliw. Jest to na przykład ustawa „Prawo wodne”, „Ustawa o odpadach” czy „ Ustawa o ochronie środowiska”. Do moich głównych zadań należy aktualizacja zawartości baz danych o wyniki monitoringu środowiskowego stacji i terminali paliw Koncernu. Weryfikuję, czy dokumenty sporządzone dla tych obiektów są kompletne i zawierają poprawne informacje . W razie potrzeby zgłaszam potrzebę uzupełnień czy wprowadzenia koniecznych zmian. Są to na przykład–sprawozdania z analiz czy instrukcje ochrony środowiska. Wdrażam też nowe funkcjonalności do stosowanych w Biurze Ochrony Środowiska baz danych.
W jaki sposób wiedza zdobyta podczas studiów pomaga Ci w pracy?
Przede wszystkim zajęcia na uczelni dały mi wiedzę jak działa firma, która posiada pion rafineryjny, petrochemiczny i energetyczny. Przygotowały mnie teoretycznie do tego, czego mogę się spodziewać, gdybym zdecydował się na pracę w takim przemyśle. Dzięki temu łatwiej było mi się zaaklimatyzować na stażu. Poza tym, aktualnie mam na studiach magisterskich zajęcia z „Prawa budowlanego, wodnego i ochrony środowiska”. Tę wiedzę wykorzystuję też na stażu, więc na bieżąco mogę zestawić teorię z praktyką.
Jakie są teraz Twoje największe wyzwania?
W zasadzie codziennie czekają mnie jakieś mniejsze lub większe wyzwania, dzięki czemu mogę się rozwijać.
Chciałbym jednak najpierw zaznaczyć, że zaczynając karierę zawodową, może się to wydać oczywiste, należy po prostu być sobą, ponieważ nasza autentyczność zostanie prędzej czy później zweryfikowana. W pracy nie należy bać się zadawać nawet prostych pytań współpracownikom, ponieważ trzeba pamiętać, że jest się na początku kariery zawodowej, a doświadczenie i wiedzę zdobędzie się z czasem. Na przykład ostatnio jednym z trudniejszych zadań, jakie otrzymałem było zaproponowanie rodzaju tzw. działań remediacyjnych i zaplanowanie na kolejne 5 lat prac redukujących określone zanieczyszczenia na terenie zakładu produkcyjnego.
Jakie wskazówki miałbyś dla osób, które dopiero planują karierę zawodową? Co powinny robić, a czego raczej nie?
Od początku studiów warto rozwijać wiedzę w stowarzyszeniach lub kołach naukowych, np. dołączyć do Płockiego Koła Naukowego Chemików. Tu można poszerzyć swoje zainteresowania, wiedzę i oczywiście wziąć udział w ciekawych projektach. Chciałbym też zaznaczyć, że Politechnika przekazuje bardzo dużo informacji na temat staży i praktyk, zarówno studentom, jak i absolwentom. Warto śledzić te informacje, ponieważ ja w ten sposób dowiedziałem się o programie stażowym w ORLEN S.A. Są one publikowane m.in. w grupie uczelnianej na Facebooku czy na stronie internetowej.
Źródło: Orlen S.A.