Strona główna » Studenci » Aktualności »
Uczelnie Przyszłości
NCBR wspólnie z 12 uczelniami partnerskimi wdraża innowacyjny model kształcenia opartego o autorskie projekty studentów, w celu przetestowania możliwości jego powszechnego zastosowania. W efekcie realizacji projektu wdrożony model wpłynie pozytywnie na rozwój jakości i skuteczności kształcenia młodych ludzi, potrzebujących niezbędnych kompetencji do tworzenia rozwiązań odpowiadających na wyzwania przyszłości.
Więcej informacji o projekcie udziela prodziekan ds. studiów - marzena.majzner@pw.edu.pl
UCZELNIE PRZYSZŁOŚCI JAKO INNOWACJA SPOŁECZNA
Model edukacji spersonalizowanej (MES) będzie rozwijany jako makro innowacja społeczna w V priorytecie w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). Kluczowym założeniem modelu edukacji spersonalizowanej „Uczelnie Przyszłości” jest stawianie studenta w centrum procesu kształcenia, jako eksperta własnego rozwoju.
Przejawem takiego podejścia w praktyce jest zindywidualizowane kształcenie, szansa na uczenie się przez działanie i doświadczenie, umożliwienie osiągania aplikacyjnych rezultatów projektów, rozwijanie kompetencji przyszłości, oddawanie współodpowiedzialności za wyniki uczenia i poczucie sprawczości osób studiujących.
Założeniem projektu jest poprawa skuteczności systemu kształcenia pod kątem nabywania przez osoby studiujące kluczowych kompetencji – w zakresie przedsiębiorczości oraz kompetencji przyszłości (4K): Komunikacja, Kooperacja, Krytyczne myślenie, Kreatywność oraz powiązanie kształcenia z rynkiem pracy poprzez zaangażowanie mentorów spoza uczelni.
MENTORING JEST KLUCZOWY
Jak powinniśmy kształcić, żeby przyszłe pokolenia chciały studiować?
Czym uczelnie mogą przyciągać kandydatów?
Kandydaci na studia oczekują od uczelni nie tylko przekazywania wiedzy, ale nowatorskiego podejścia do nauczania, tworzenia własnych ścieżek rozwoju oraz zaspokajania podstawowych potrzeb jakimi są autonomia i kompetencja, określane często w świecie biznesu jako wpływ i rozwój.
W związku z tym kształcenie przyszłości musi być spersonalizowane, dające możliwość wyboru i otwarte na budowanie programów nauczania wokół zainteresowań studenta, aby wzmacniać zainteresowanie edukacją. Praca naukowa z mentorem jest szansą na to, żeby wprowadzić na uczelni działania, które będą uwzględniały najważniejsze potrzeby studentów, tj. potrzebę decyzyjności oraz kompetencji. Dzięki pracy bezpośredniej mentorzy będąc przewodnikiem naukowym czy wdrożeniowym mogą zbudować relację ze studentami, a co za tym idzie dać im poczucie bezpieczeństwa. Rolą mentora jest wsparcie i rozwijanie mocnych stron studenta.
"Projekt to nauka nastawiona na rozwiązywanie realnych wyzwań technologicznych i społecznych, czyli wdrożeń i innowacji. W modelu „Uczelni Przyszłości” chcemy, aby projekty zrealizowane przez osoby studiujące miały wymiar praktyczny i aplikacyjny stąd m.in. praca z mentorem naukowym oraz wdrożeniowym, która jest jednym z kluczowych elementów projektu. Mentor naukowy pomaga rozwijać wiedzę z danej dziedziny, natomiast mentor wdrożeniowy pozwala spojrzeć w sposób aplikacyjny na projekt, czyli jak to co student robi może być wykorzystane w praktyce."
CO W PROJEKCIE JEST SZCZEGÓLNIE WAŻNE?
- rozwój potencjału uczelni w zakresie kształcenia w innowacyjny sposób kluczowych kompetencji studentów potrzebnych na rynku pracy,
- poszerzenie oferty edukacyjnej uczelni i jej dostosowanie do potrzeb studentów zainteresowanych tworzeniem innowacyjnych rozwiązań, w tym innowacji społecznych,
- wypracowanie nowego modelu współpracy uczelnia – student – otoczenie społeczno-gospodarcze w procesie kształcenia.
W PROJEKCIE UCZELNIE PRZYSZŁOŚCI:
- bierze udział 12 uczelni, w tym Politechnika Warszawska,
- weźmie udział 360 studentów z innowacyjnymi pomysłami na projekty, w tym minimum 30 z Politechniki Warszawskiej,
- odbędą się 3 edycje,
- każdy projekt otrzyma maksymalnie 150 godzin mentoringu,
- zrealizowane zostaną mikrokursy oparte o realne potrzeby studentów i rynku, umożliwiające uzyskanie mikropoświadczeń.
DLACZEGO WARTO WZIĄĆ UDZIAŁ W PROJEKCIE?
Dzięki udziałowi w projekcie:
- Uzyskasz min. 24 ECTS za swój projekt biznesowy w ramach indywidualnie realizowanego programu studiów, na który będziesz miał istotny wpływ. ECTS realizować będziesz zamiast części standardowego programu kształcenia.
- Uzyskasz maksymalnie do 20 000,00 zł stypendium na możliwość rozwoju swojego pomysłu biznesowego.
- Zdobędziesz przewagę na rynku pracy dzięki nowym kompetencjom uzyskanym przy rozwoju własnego pomysłu. Kompetencje zostaną potwierdzone uzyskaniem mikropoświadczenia.
- Poznasz nowych ludzi, reprezentujących zarówno naukę, ale również biznes. Będziesz mógł czerpać z ich doświadczenia, współpracując z mentorami biznesowym i naukowym oraz z opiekunem.
Ważne: wartość stypendium dla każdego uczestnika/uczestniczki projektu będzie przyznawana na bazie przygotowanego szczegółowego harmonogramu i budżetu projektu ocenianego przez BZIK (Biznesowy Zespół Innowacyjnego Kształcenia) z zachowaniem zasad efektywności wykorzystania środków.
Indywidualnie lub zespołowo
Projekt możesz realizować indywidualnie lub w zespole maksymalnie trzyosobowym (w sytuacjach, gdy jest to merytorycznie niezbędne i uzasadnione). W zespole spośród uczestników/uczestniczek wyznaczana jest osoba kierująca zespołem.
DLA KOGO?
Studenci/studentki studiów stacjonarnych I lub II roku studiów pierwszego stopnia (2 lub 4 semestr) lub I, II lub III roku jednolitych studiów magisterskich (2, 4 lub 6 semestr).
ZASADY REKRUTACJI
Zgłoszenie do projektu: od 1 do 16 marca 2025.
Formularz rekrutacyjny będzie dostępny wkrótce.
Źródło: https://cpr.pw.edu.pl/projekty-realizowane/uczelnie-przyszlosci-informacje-o-projekcie/