Szkolenia w ramach projektu OMNIS2
Na początku grudnia na Politechnice Warszawskiej Filii w Płocku odbył się cykl szkoleń poświęconych wykorzystaniu sztucznej inteligencji w pracy dydaktycznej, zorganizowany w ramach projektu OMNIS2 przez Dział ds. Szkoleń we współpracy z Kolegium Nauk Społecznych oraz Kolegium Nauk Ekonomicznych i Społecznych w Płocku.
Zajęcia poprowadził dr Damian Godlewski z Instytutu Innowacyjnej Edukacji sp. z o.o., a w spotkaniach uczestniczyli pracownicy dydaktyczni zainteresowani rozwijaniem kompetencji cyfrowych i wykorzystywaniem nowoczesnych narzędzi w kształceniu.
Pierwsze dwa szkolenia „Tworzenie materiałów dydaktycznych z wykorzystaniem AI” (1–2.12.2025) poświęcone były zaawansowanym modelom generatywnym, narzędziom do przetwarzania języka oraz możliwościom tworzenia tekstów, zadań, scenariuszy zajęć, a także grafik i ilustracji edukacyjnych z użyciem sztucznej inteligencji. Uczestnicy, pracując warsztatowo, projektowali własne materiały dydaktyczne, uczyli się ich personalizacji pod potrzeby studentów oraz poznawali metody oceny i optymalizacji przygotowanych zasobów.
Trzecia część cyklu – szkolenie „AI jako asystent kadry akademickiej” (3.12.2025) – koncentrowała się na tworzeniu i konfigurowaniu asystentów AI, formułowaniu skutecznych promptów oraz praktycznych zastosowaniach modeli generatywnych w dydaktyce. Nauczyciele akademiccy opracowywali z użyciem AI konspekty zajęć, cele kształcenia, testy i kryteria oceniania, a także ćwiczyli rozpoznawanie treści generowanych przez sztuczną inteligenc
ję oraz zasady ich etycznego wykorzystania. W programie znalazł się również blok poświęcony rozwijaniu krytycznego myślenia z wykorzystaniem AI – uczestnicy tworzyli pytania, quizy i scenariusze aktywizujące studentów, a także pracowali z arkuszami kalkulacyjnymi i prostą wizualizacją danych wspomaganą narzędziami sztucznej inteligencji.
Zdobyte kompetencje mają wesprzeć kadrę PW w przygotowywaniu nowoczesnych, angażujących materiałów dydaktycznych oraz w odpowiedzialnym, świadomym korzystaniu z potencjału AI w procesie kształcenia.


