Aleksandra Lendzion

Aleksandra TCh

Jestem absolwentką studiów inżynierskich na kierunku Technologia Chemiczna Politechniki Warszawskiej Filii w Płocku i jestem zadowolona, że zaczynam karierę zawodową od uczestnictwa w tak ważnym projekcie dla ORLEN S.A., jakim jest Program Rozwoju Petrochemii, który wzmocni pozycję firmy na rynku europejskim.

Ukończyłaś studia inżynierskie na Politechnice Warszawskiej Filii w Płocku i kontynuujesz naukę na studiach magisterskich kierunku Technologia Chemiczna. Dlaczego warto wybrać tę uczelnię?

Uczelnia stawia na rozwój, organizuje także wiele warsztatów i szkoleń. Oprócz nauki jest miejsce na rozwijanie zainteresowań naukowych, np. w Płockim Naukowym Kole Chemików. Wybrałam tą uczelnię również ze względu na jej współpracę z dużymi firmami, które specjalizują się w technologii chemicznej, np. właśnie ORLEN S.A. Dzięki takiej współpracy uczelnia bardzo dobrze przygotowuje studentów do pracy zawodowej, a my, jako studenci, mamy możliwość uczyć się od doświadczonych osób i poznać specyfikę pracy w firmie poprzez uczestnictwo w praktykach albo zajęciach, które prowadzą pracownicy ORLEN S.A.

Jakie zajęcia prowadzone przez pracowników ORLEN S.A. masz na myśli? Jakbyś mogła trochę rozwinąć.

Na przykład na ostatnim semestrze studiów inżynierskich miałam okazję uczestniczyć w zajęciach o nazwie „Bezpieczeństwo techniczne” tematycznie związanych z BHP, które były realizowane przy współpracy z pracownikami ORLEN S.A. Wartościowe było to, że program przedstawiało kilka osób, więc było różnorodnie i ciekawie oraz można było poznać złożoność firmy i obowiązki pracowników służb BHP. Zajęcia były osadzone w programie nauczania, podlegały normalnej ocenie.

Jak wspominasz czas spędzony na uczelni?

Bardzo miło wspominam m.in. zajęcia laboratoryjne! To właśnie na laboratoriach studenci mogą zderzyć wiedzę teoretyczną z praktyką. Na Politechnice wielu naszych prowadzących stara się wyjść poza taki ramowy schemat i przekazują nam wiedzę w interesujący, zachęcający i niestandardowy sposób. Prowadzący bardzo angażują się w pracę i zawsze chętnie dzielą się wiedzą oraz udzielają pomocy.

Jak wiedza zdobyta na uczelni pomogła Ci w zdobywaniu pierwszych zawodowych doświadczeń?

Politechnika zagwarantowała mi wysoki poziom nauczania. Istotny jest fakt, że część zajęć jest prowadzona projektowo. Poprzez wykonywanie projektów w grupie nauczyłam się m.in. współpracy w zespole z osobami o różnych charakterach, gdzie czasem trzeba pójść na kompromis, ale i nie bać się zaprezentować swoich pomysłów grupie. Zajęcia projektowe oraz seminarium dyplomowe, były dla mnie doświadczeniem na stres i tremę podczas wystąpień publicznych. Miało to pozytywny wpływ na przebieg rozmowy rekrutacyjnej oraz umiejętność współpracy w zespole. Dużym plusem jest to, że Politechnika jako uczelnia techniczna, nauczyła mnie logicznego myślenia i technicznego podejścia w kwestiach związanych z pracą. Praktyki zorganizowane przez uczelnię w ORLEN S.A., czy w Basellu pomogły mi upewnić się, że wybrałam dobre studia i że chcę robić to, czego się nauczyłam. Dzięki temu wiem również, jak działa Petrochemia czy Rafineria.

Czy mogłabyś powiedzieć czym się zajmujesz na stażu?

Jestem stażystką w Biurze Intensyfikacji Produkcji Olefin. Biorę udział w pracach projektowych, które realizuje Obszar Rozwoju w ramach Programu Rozwoju Petrochemii. Wspieram zespół w opracowywaniu dokumentacji projektowej i w przygotowywaniu analiz technicznych. Obalając stereotyp stażysty – mój staż nie polega na parzeniu kawy! Staż jest profesjonalnie przygotowany, jestem włączana w prace zespołu jako pełnoprawny uczestnik z możliwością ciągłego zadawania pytań. Współpracownicy zawsze powtarzają mi, żebym nie bała się zadawać im pytań, nawet jeśli wydają mi się one głupie. Ich rady i pomoc oraz panująca atmosfera, uskrzydlają i zachęcają do pracy!

Jak się pracuje w ORLEN S.A. – największej firmie w Europie Środkowo-Wschodniej?

ORLEN S.A. to firma z wysokimi standardami, która jest nastawiona na nieustanny rozwój, gdzie pracownicy mają dostęp do nowoczesnych technologii. Jestem podekscytowana i dumna, że podjęłam pracę w tym obszarze i mogę zacząć karierę zawodową od uczestnictwa w tak ważnym projekcie. Jest trochę stresu, ponieważ to dla mnie coś nowego i ważnego, ale to mnie napędza do działania.

Powiedz proszę jak można zostać pracownikiem ORLENU bez doświadczenia zawodowego?

Program stażowy Kierunek ORLEN jest doskonałym rozwiązaniem, ponieważ jest kierowany zarówno do studentów, jak i do absolwentów. Politechnika była moim pierwszym źródłem informacji o programie stażowym, o którym dowiedziałam się od wykładowców, z biura karier i wszelkich social mediów uczelni. Nie trzeba mieć doświadczenia zawodowego, żeby do niego przystąpić! Aby dostać się na staż należy wykonać case study – zadanie rekrutacyjne, które w moim przypadku bazowało na logicznym myśleniu i technologicznym podejściu do sprawy, następnie otrzymuje się informacje o rozmowie rekrutacyjnej, a po jej przejściu odpowiedź w sprawie przyjęcia.

Jakie miałabyś wskazówki dla osób, które dopiero planują karierę zawodową?

Po pierwsze trzeba określić siebie, odpowiedzieć na takie pytanie – czym się chcę zajmować w przyszłej pracy? Po technologii chemicznej jest wiele możliwości na rynku pracy. Jedne osoby sprawdzą się w obszarze rozwoju, handlu, marketingu, a inni będą woleli odnaleźć się jako inżynierowie na instalacjach czy laboranci. W ORLENIE można się sprawdzić w każdym z tych obszarów i na stażu można łatwiej zdecydować o kierunku dla siebie.

Po drugie - nie należy się obawiać zrobienia pierwszego kroku i wyjścia ze swojej strefy komfortu. Nie bójcie się zadawać pytań współpracownikom, nawet jeśli wydają się trywialne. Trzeba dać sobie czas na wdrożenie. Pamiętajcie, że nie możemy od siebie wymagać, że w pół roku stażu  przyswoimy  ogrom wiedzy i obowiązków na co ludzie z zespołu, w którym jestem na stażu pracowali latami. To musi potrwać.

 

Źródło: Orlen S.A.

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2012 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.